Fikk 25 flått på kroppen!

Hanne Karine S Nilsen

En sommerkveld for 10 år siden fikk Hanne Karine Nilsen 25 flått på kroppen. 8 år senere sa det stopp, hun kollapset på jobben og ble hentet med ambulanse. Hør Hanne Karine på borreliaopprøret utenfor Stortinget den 10. mai kl 12:00

Hanne Karine er den ene halvdelen av popgruppen Cape som fikk en kjempehit med låta  «Tic tac» i 2001. – Å bli rammet av flåttsykdom har vært meget tungt. Jeg hadde så mange planer, og i tillegg til å håndtere selve sykdommen måtte jeg også takle at livet ble snudd på hodet.

Flåttsykdommen fikk konsekvenser for familielivet og morsrollen, økonomi og det sosiale liv. – En slik alvorlig og kronisk sykdom påvirker så mye mer enn bare helsen, og man må jobbe for å mestre situasjonen. Hanne Karine hadde heldigvis støtte rundt seg, og klarte å hente frem noen iboende ressurser i seg selv. – Etterhvert som jeg ble noe bedre og tenkte mer fornuftig, så fant jeg ut at jeg ønsket et annerledes liv når jeg ble frisk. Jeg ønsket ikke lenger å jakte på karriere.

Hanne Karine og ektemannen Alfi om den tøffe tiden på TV2

Om sitt forhold til norsk helsevesen sier Hanne Karine at – Vel, det er litt ambivalent vil jeg si. Jeg har god erfaring med helsevesenet som pårørende når det dreider seg om de aksepterte sykdommene, som kreft, men når det gjelder min bror og meg selv har det vært en lang kamp. Jeg har fått flere somatiske diagnoser av leger i helsevesenet, men jeg fikk bare beskjed om at de ikke kunne behandles og at jeg måtte finne en måte å leve med dem på. Hadde jeg ikke fått hjelp ved Norsk Borreliose Senter i etterkant, vet jeg ikke om jeg hadde vært her nå, for smertene var uutholdelige.

Å bli rammet av flåttsykdom har vært meget tungt. Jeg hadde så mange planer … I tillegg til å håndtere selve sykdommen måtte jeg også takle at livet ble snudd på hodet.

Etter intensiv behandling på Norsk Borreliose Senter i Oslo er Hanne Karine endelig på bedringens vei. Etter halvannet år utenfor arbeidslivet er dette første uken hun prøver seg i jobb igjen. – Jeg har fått en 60 % stilling som jobbkonsulent i en arbeidsmarkedsbedrift. Det passer med min bakgrunn som sosionom og konsulent i rekrutteringsbransjen, samt at jeg får bruke min livserfaring. Nå får jeg muligheten til å hjelpe andre som står utenfor arbeid pga redusert helse til å komme tilbake i jobb.

Hanne Karine Nilsen

Sang og musikk har alltid hatt en stor plass i Hanne Karines liv. Hanne Karine vokste opp i en musikkglad familie, og startet tidlig å opptre med sine to eldre søsken. Hun sang i kor og tok etterhvert sangtimer hos en lokal operasanger. – Jeg har sunget så lenge jeg kan huske. Det er terapi og gir meg energi. Jeg er meget glad i å høre på musikk, og gjerne mye forskjellig. Men det beste er å utøve selv, avslutter hun fornøyd. Kanskje synger hun noen toner for oss under demonstrasjonen?

Lytt til Hanne Karines «New Beginning» på Spotify

One response to “Fikk 25 flått på kroppen!

Legg igjen en kommentar

